Frequently Asked Question
Jeśli dokument PDF opatrzony został adnotacją, że brakuje w nim długoterminowej weryfikacji (ang. Long-Term Validation, LTV) oznacza to sytuację, w której weryfikacja podpisu może się okazać niemożliwa.
LTV zabezpiecza przed tym, w szczególności przed przypadkami, gdy będziemy chcieli zweryfikować podpis, który już wygasł lub został odwołany.
Długoterminowa walidacja podpisów cyfrowych musi być ustawiona przed terminem wygaśnięcia lub odwołania ważności podpisu. LTV wymaga też, żeby podpisy były oznaczone datą i zawierały wszystkie niezbędne informacje o odwołaniu.
Dokument podpisany kwalifikowanym podpisem cyfrowym bez opcji LTV i po dacie ważności certyfikatu będzie prezentował się następująco:
Należy podpisywać dokumenty z opcją LTV, a gdy otrzymujemy dokument z zewnątrz lub mamy już podpisany dokument bez opcji LTV należy uzupełnić brakujące informacje dodając je do pliku.
W programie Adobe Acrobat Reader wchodzimy w Menu-> Preferencje
Wybieramy kategorię Podpisy i w obszarze Tworzenie i wygląd klikamy przycisk Więcej...
zaznaczmy opcję Dołącz stan unieważnienia podpisu i potwierdzamy OK.
W tej samej kategorii Podpisy i w obszarze Dodawanie znaczników czasowych do dokumentów klikamy przycisk Więcej... Wybierz Serwery znacznika czasowego w menu po lewej stronie, a następnie kliknij przycisk oznaczony +, z ikoną komputera. Wpisz nazwę (dowolną) i URL dla serwera znaczników czasu, a następnie kliknij przycisk OK. Tutaj używamy serwera SSL.com pod adresem http://ts.ssl.com.
Po wybraniu nowego serwera czasu kliknij Ustaw domyślnie.
Dodany serwer znaczników czasowych powinien mieć teraz gwiazdkę wyświetlaną po lewej stronie.
Podpisy utworzone za pomocą aplikacji powinny teraz zawierać informacje niezbędne do długoterminowej weryfikacji!
W trakcie pierwszego podpisania dokumentu możesz zaznaczyć pole oznaczone Zapamiętaj czynność dla tej witryny i wszystkich dokumentów PDF, aby zapobiec pojawianiu się okna dialogowego w przyszłości.
Jeśli dokument nie posiada LTV (patrz poniżej) – należy „dodać informację weryfikacji” po kliknięciu w Wersja: podpisane przez:
Następnie po kliknięciu w przycisk na belce „Podpisy” – sprawdzamy poprawność wszystkich podpisów na dokumencie:
Po tej operacji powinniśmy uzyskać taki efekt:
Teraz trzeba zapisać nowy dokument: Menu-> Zapisz jako, który będzie już obsługiwał LTV.